Vandaag al klaar voor morgen.

eMobility bij Mercedes‑Benz Trucks

Vandaag al klaar voor morgen.

Welkom bij de verandering: de overstap naar eMobility brengt een revolutie teweeg in een hele branche. Minder uitstoot, lagere bedrijfskosten, stil en comfortabel rijden – accu-elektrische trucks zijn de toekomst van het transportverkeer. Om ze succesvol mee vorm te geven, zetten we vandaag al de juiste koers. En helpen we onze klanten om zelf de kansen van de toekomst te benutten.

eMobility – hoe is het begonnen?

Van onderzoek tot productie.

Het begon als een onderzoeksproject naar alternatieve aandrijvingen en de mogelijkheden van waterstof en batterijen. Maar wat toen nog theoretisch laboratoriumwerk was, is nu al realiteit op de weg: In 2016 presenteerden we ons eerste prototype van een accu-elektrische truck. In 2021 volgde de eActros 300/400, die zich in de praktijk bewezen had. In 2022 verscheen de eEconic, onze geëlektrificeerde truck voor gebruik in de stad. Met de eActros 600 zetten we in 2023 nog een belangrijke stap in de richting van accu-elektrisch transport. 

In 2025 overtuigt de eArocs 400 in geluidsarm en lokaal CO2 -neutraal gebruik in het stedelijke bouwverkeer. Bovendien breidt de nieuwe eActros 400 de eActros-familie uit en opent hij een reeks extra mogelijkheden voor het CO2 -gereduceerde distributieverkeer. Daarmee breidt hij een voertuigportfolio uit, waarbij ook jij een passende oplossing vindt voor je weg naar een duurzame, geëlektrificeerde toekomst.

Wat is onze visie?

Samen naar de toekomst.

Klanten van Mercedes‑Benz Trucks zoals u zorgen wereldwijd voor betrouwbaar, veilig en efficiënt transport. Dat maakt ons een belangrijk onderdeel van de maatschappij en brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Want de vraag naar duurzaam transport neemt snel toe. We hebben een duidelijke ambitie om een voortrekkersrol te spelen in de transformatie van de sector. Helemaal in de zin van de pioniersgeest die ons als uitvinders van de auto drijft.

Geëlektrificeerd

Seizoen 1: Challenge accepted

Het eerste seizoen van de gloednieuwe Electrified-serie volgt het bedrijf Logistik Schmitt uit Bietigheim op zijn weg naar eMobility. Als testpartner van Mercedes-Benz Trucks staan ze elke dag voor nieuwe uitdagingen, van de infrastructuur en de kosten tot het scepticisme van de chauffeurs. Maar Rainer Schmitt zegt: 'Uitdaging aangenomen!' Kan het bedrijf de vele hindernissen overwinnen en zelfs de chauffeurs enthousiast maken voor de nieuwe technologie?

FAQ's over eMobility

Wat jullie beweegt

Het invoeren van een nieuwe technologie gaat meestal gepaard met uitdagingen, onzekerheden en soms vooroordelen. Hier beantwoorden onze eMobility-experts de meest gestelde vragen.

'We willen dat onze klanten zich bezighouden met het onderwerp laadinfrastructuur en we moedigen ze aan om in een vroeg stadium rekening te houden met alle aspecten. Belangrijke onderwerpen zijn bijvoorbeeld netcapaciteit, de duur van de benodigde stroomplanning en de uiteindelijke bouw van de laadinfrastructuur.'

'Koude temperaturen hebben een negatieve invloed op de actieradius van een eTruck. Daarom voeren we uitgebreide tests uit, bijvoorbeeld in Noord-Finland, met temperaturen tot min 25 graden. We hebben ook een batterijmanagementsysteem dat de temperatuur van de batterij tijdens het gebruik op het juiste niveau houdt.1"

"Het is de bedoeling dat de accu's van de eActros 600 in ongeveer 30 minuten kunnen worden opgeladen van 20 % tot 80 % bij een laadstation met ongeveer één megawatt aan energie.2"

'Net als onze dieselvrachtwagens voldoen ook onze batterij-elektrische vrachtwagens aan de veiligheidseisen. We voeren bijvoorbeeld ook crashtests met ze uit. Bovendien hebben we een batterijveiligheidsconcept dat bijvoorbeeld de temperatuur van de batterij tijdens het gehele gebruik van de vrachtwagen bewaakt. Om de veiligheid nog verder te vergroten, zijn onze eTrucks natuurlijk ook uitgerust met onze uitgebreide rijhulpsystemen, zoals de Active Brake Assist.3"

'U zou denken dat er een lege ruimte is, maar dat is niet het geval. Hier is de plaats van onze frontbox, waar we de ruimte efficiënt hebben gebruikt om bijvoorbeeld pompen, compressoren en besturingseenheden te huisvesten.'

'Ze klinken geweldig. We installeerden een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem dat kunstmatig geluid genereert en de vrachtwagen in zijn omgeving laat opvallen, vooral bij lagere snelheden.'

Dit is misschien ook interessant voor u:

Charged to change.

Charged to change

Goed advies voor eMobility.

Oplaadoplossingen voor uw bedrijf

In charge for a new era.

In charge for a new era

De afbeeldingen kunnen ook accessoires en opties bevatten die niet tot de standaard leveromvang behoren. De weergegeven afbeeldingen zijn slechts voorbeelden en geven niet noodzakelijk de werkelijke toestand van de originele voertuigen weer. Het uiterlijk van de originele voertuigen kan afwijken van deze afbeeldingen. Wijzigingen zijn onder voorbehoud. De afbeeldingen en teksten kunnen eveneens types, servicediensten, services en producten bevatten die in sommige landen niet worden aangeboden.

Als internationaal actief bedrijf behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de basiswaarden van Daimler Truck AG. Dit komt tot uiting in de manier waarop we denken, handelen en communiceren. In principe omvatten alle gekozen termen uiteraard alle geslachten en identiteiten.

1 1 Het bereik is intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, na voorconditionering met een 4x2 trekker met een totaal trekgewicht van 40 ton bij een buitentemperatuur van 20 °C in het langeafstandsverkeer, en kan afwijken van de waarden die zijn bepaald volgens Verordening (EU) 2017/2400.

2 Gebaseerd op interne simulaties, aangezien een bindende en uniforme Megawatt Charging System (MCS) standaard momenteel nog in ontwikkeling is.

3 Assistentiesystemen kunnen de chauffeurs alleen ondersteunen. De verantwoordelijkheid voor het veilig besturen van het voertuig ligt altijd volledig bij de bestuurder.